3 nejúčinnější vitamíny na vlasy

Kdo chce mít krásné vlasy, silné nehty a dokonalou pleť, ten musí věnovat velkou pozornost své výživě. Pokud není bohatá na vitamíny, stopové prvky a minerální látky, můžeme se stavět třeba na hlavu, ale nedosáhneme žádných velkých výsledků. Proto si dnes povíme, které z nich by nám neměly chybět.

Člověk by řekl, že o důležitosti vitamínů víme téměř všichni. Teorie má ale do praxe celkem daleko. Místo toho, abychom si dopřávali optimální množství ovoce, zeleniny a průmyslově nezpracované potravy, dáme si k obědu hamburger a zapijeme ho až nemožným množstvím limonády. (Ke svačině pak zakousneme ještě nějakou tu sušenku, nebo průmyslově zpracovanou tyčinku a balíček chipsů.) 

Není se pak čemu divit, že ten, kdo zná mrkev a brokolici jenom z obrázků, má problémy s váhou, se zdravím a v neposlední řadě také se vzhledem. (Může se mu začít dělat akné, nebo se mu zhorší kvalita nehtů a vlasů.) 

Proto se společně podíváme na to, co můžete (ještě dneska) změnit.

Vitamíny jsou základ pro zdravé vlasy

Vitamíny jsou velmi důležitým prvkem naší výživy. Kvůli vitamínu A máme zdravé oči, díky vitamínu D máme silné kosti a trochu lepší náladu a vitamín C nám pomáhá posílit imunitní systém. Vitamíny jsou ale nezbytné i pro krásu našich vlasů. (Ne nadarmo jsou dnes populární vitamíny na vlasy a nehty a vitamíny na padání vlasů.)


Kromě toho, že jim dodávají živiny k růstu mohou mít vliv na další tělesné procesy, které s jejich růstem souvisí. (Mluvíme třeba o zlepšení produkce keratinu, který vlasům a nehtům dodává celistvost a pružnost.)

vitamíny pro vlasy

3 nejúčinnější vitamíny

I když naše těla potřebují všechny vitamíny, některé z nich jsou pro krásu důležitější než jiné. Například tyto tři, na které se v dnešním článku zaměříme nejblíže.

Jde o:

  • Vitamín B5 (Kyselina pantothenová)
  • Vitamín B7 (Biotin)
  • Vitamín B9 (Kyselina listová)

Vitamín B5 (Kyselina pantothenová)

vitamín b5

Vitamín B5 je jedním z nejdůležitějších vitamínů vůbec. Především proto, že zodpovídá za optimální tvorbu červených krevních buněk a transformuje potravu na energii. Také má zásadní vliv na zdraví našich očí a jater, správné fungování nervového systému, trávení a na produkci hormonů. Jeho nedostatek se pak odráží na zhoršené kvalitě vlasů a kůže.

Abyste pokryli jeho doporučenou denní dávku, dopřejte si brokolici, zelí, brambory, celozrnné výrobky nebo houby. Často se s ním setkáme i ve složení potravinových doplňků.

Vitamín B7 (Biotin)

biotin

Jak víme, kráse vlasů a kůže prospívá biotin. (Kterému se občas říká vitamín H, kvůli německému slovu Haut.) Stejně, jako vitamín B5 zodpovídá za normální fungování nervového systému, za zdraví očí a jater a za normální stav vlasů a kůže. Biotin je extrémně důležitý i v těhotenství, protože přispívá k normálnímu vývoji plodu.

Biotin většina z nás přijímá v dostatečném množství ze stravy. Nachází se ve vnitřnostech, ve vejcích, květáku, banánech nebo v houbách. Někteří lidé ale nedají dopustit ani na potravinové doplňky, ve kterých je obsažen.

Vitamín B9 (Kyselina listová)

kyselina listová

Klíčovou roli zastává v našem těle i kyselina listová (nebo také vitamín B9). Je důležitá pro dozrávání červených krvinek, pro buněčné dělení a další složité procesy, které jsou zásadní pro život.

V drtivé většině případů je nutné brát vitamín B9 z doplňků stravy. Někteří výrobci ho přidávají i do cereálií a dalších fortifikovaných nápojů a potravin. 

Další účinné vitamíny

To samozřejmě nejsou jediné vitamíny, které si můžete pro svou vitalitu dopřát.

Pro silné vlasy a nehty a pro krásnou pleť je důležitý i:

  • Vitamín A
  • Vitamín C
  • Vitamín D
  • Vitamín E
  • Vitamín B12

Nesmíme zapomínat ani na prospěšnost stopových prvků, jako je železo, měď nebo zinek

V případě, že chcete tyto látky získat z přírodního zdroje, pochutnejte si na:

  • Citrusovém ovoci
  • Vnitřnostech
  • Vejcích
  • Čočce
  • Špenátu
  • Avokádu
  • Mandlích
  • Jahodách
  • Celozrnných obilovinách
  • Rybách

Co se týče vitamínu D, pro jeho získání je důležitý pobyt na slunci. Nemusí jít však nutně jenom o opalování. Bohatě stačí zajít si na nákup, nebo vyvenčit psa. (V zimě, kdy je přirozeného světla málo doplníte vitamín D z doplňků stravy.)

Nepodceňujte zdravou výživu

Na vlasech, kůži a nehtech se odrazí špatná výživa mezi prvními. (Tělo v tu chvíli upřednostňuje správné fungování důležitějších tělesných procesů.) Proto dělejte maximum, aby nezůstaly pozadu.